Letak Serta Fungsi Xilem dan Floem Pada Tumbuhan 4.2/5 (5)

Apa itu xilem dan floem? Dimana letak dan juga fungsinya terhadap tumbuhan? Bagi anda yang belum mengetahuinya maka di sini kami akan membahasnya untuk anda. Xilem dan floem merupakan sistem vaskular atau yang sering disebut dengan jaringan pengangkut pada tumbuhan. WebPintar akan mengulasnya dibawah ini.

Xilem dan Floem

Pengertian

Floem (pembuluh tapis) adalah jaringan yang kompleks dan tersusun dari sel tapis, sel serabut, sel penyerta, kulit kayu serta sel parenkim kulit kayu.

Xilem adalah jaringan yang berada pada tumbuhan berpembuluh (Tracheophyta). Pembuluh ini mempunyai kegunaan menyalurkan zat yang digunakan dalam proses fotosintests melalui akar hingga daun.

Letak

Lalu dimanakah letak xilem dan floem pada tumbuhan? Letak keduanya tentu berada di dalam tubuh tumbuhan seperti pada batang, akar dan daun.

Pada tumbuhan dikotil, xilem terletak pada bagian yang lebih dalam daripada kambium. Sedangkan floem terletak pada bagian luar kambium. Peryumbuhan kambium juga membentuk xilem dan floem. Sedangkan pada tumbuhan monokotil, letak xilem dan floem tersebar.

Letak & Fungsi Xilem dan Floem

Fungsi

Xilem dan floem berfungsi sebagai alat transportasi. Ini berarti xilem dan floem merupakan jalan untuk mengalirkan hasil nutrisi di dalam tumbuhan yang diserap akar dan juga hasil fotosintesis daun. Jaringan ini mengangkut air, makanan dan mineral dari akar hingga ke daun kemudian membawa nutrisi organik dan gula yang dihasilkan dari proses fotosintesis oleh daun.

Pembagiannya tugasnya adalah xilem berfungsi untuk transportasi air, mineral serta zat hara dari akar hingga daun. Sedangkan floem berfungsi dalam menyalurkan hasil fotosintesis yang dilakukan oleh daun ke seluruh bagian tumbuhan.

Sederhananya, xilem mengangkut dari akar ke daun dan floem mengangkut dari daun ke seluruh bagian tumbuhan. Xilem mengangkut bahan makanan yang akan di olah dengan fotosintesis sedangkan floem mengangkut hasil dari fotosintesisnya.

Perbedaan Xilem dan Floem

1. Xilem biasanya berada pada sisi dalam tumbuhan sedangkan floem berada pada sisi luar tumbuhan.

2. Xilem merupakan konduksi atau tracheary sel mati sedangkan floem konduksi sel-sel hidup

3. Xilem punya satu jenis sel yang hidup (xilem parenkim) sedangkan floem punya tiga jenis sel hidup (Sel tabung sieve (tapis), parenkim floem dan sel pendamping)

4. Xilem : sel-sel konduksi memiliki lignin yang berguna untuk penebalan di dinding. Sedangkan pada floem dinding tabung sieve tidak mempunyai lignin.

5. Xilem dapat memberikan kekuatan mekanik sedangkan floem tidak.

6. Xilem : pembuluh yang tanpa septa. Floem : tabung sieve mempunyai tonjolan dan septa yang berpori.

7. Xilem adalah bagian besar dari tubuh pohon yang telah berumur sedangkan floem hanya merupakan bagian kecil pohon.

8. Xilem mengangkut air atau getah sedangkan floem mengangkut makanan organik.

Dan lain sebagainya.

Intinya, xilem dan floem adalah jaringan pengangkut yang berada pada tubuh tumbuhan. Demikianlah ulasan kami mengenai letak dan fungsi xilem dan floem, semoga bermanfaat.

Incoming search terms:

  • letak floem
  • letak xilem dan floem
  • dimana letak pembuluh angkut xilem dan floem
  • menemui floem dan xilem
  • letak xylem dan floem
  • letak xilem dan floem pada daun
  • letak sylem dan floem pada tubuh tumbuhan com
  • letak jaringan pengangkut xilem dan floem
  • letak jaringan floem
  • letak floem dan xilem

Please rate this


Komentar Untuk Letak Serta Fungsi Xilem dan Floem Pada Tumbuhan :

Comments are closed.